Zoals we weten is Google voortdurende bezig met het update van zijn zoek algoritme. Wanneer er grote updates uitkomen worden deze uitgebracht als een ‘Panda update’. Enkele maanden geleden heeft Google een nieuwe Panda update aangekondigd maar tot zover was deze alleen voor de engelstalige landen. Nu dus ook voor Nederland! Maar waar gaat Google dan nu op letten?

Op de officiële blog van Google informeren ze ons over deze Panda update. Een tip wat we van Google gewend zijn is dat een goede website vooral gemaakt is voor de bezoeker en niet voor Google. Ze geven aan dat we ons vooral niet te druk moeten maken over de zogenaamde rankingsalgoritmen. Google vertelt wel welke punten van belang zijn bij het beoordelen van de websitekwaliteit. Hieronder vindt je een lijst met vragen die mogelijk gesteld worden door Google tijdens een kwaliteitsbeoordeling.

  • Zou jij de informatie in dit artikel vertrouwen?
  • Is dit artikel geschreven door een expert of amateur met veel kennis van het onderwerp, of is het oppervlakkiger?
  • Staan er op de site dubbele, overlappende of overbodige artikelen over dezelfde of soortgelijke onderwerpen met net andere sleutelwoorden?
  • Zou jij jouw creditcardgegevens op deze site willen opgeven?
  • Staan er spel- of stijlfouten in dit artikel of bevat het onjuiste feiten?
  • Zijn de onderwerpen gekozen vanwege daadwerkelijke interesse van lezers van de site, of genereert de site inhoud om te peilen welke inhoud het goed doet in zoekmachines?
  • Bevat het artikel originele inhoud of informatie, een origineel verslag, rapport of onderzoek of een originele analyse?
  • Biedt de pagina meerwaarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?
  • Hoeveel kwaliteitscontroles worden op de inhoud uitgevoerd?
  • Worden meerdere kanten van een verhaal of verschillende standpunten in het artikel beschreven?
  • Wordt de site gezien als autoriteit op dit gebied?
  • Wordt de inhoud op grote schaal geproduceerd, uitbesteed aan een groot aantal inhoudsproducenten of verspreid via een groot netwerk van sites, zodat er minder aandacht en zorg wordt besteed aan afzonderlijke pagina’s of sites?
  • Is het artikel goed gemaakt of lijkt het slordig of haastig geproduceerd?
  • Zou jij informatie van deze site vertrouwen als deze als resultaat voor een medische zoekopdracht werd weergegeven?
  • Zou jij de site als gezaghebbende bron erkennen wanneer de naam van de site werd genoemd?
  • Biedt dit artikel een volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Bevat dit artikel een diepgaande analyse of interessante informatie die meer is dan een simpele opsomming van voor de hand liggende feiten?
  • Is dit het soort pagina dat jij als bladwijzer zou opslaan, met een vriend zou delen of zou aanraden?
  • Worden er erg veel advertenties bij dit artikel weergegeven die afleiden van de hoofdinhoud of het zicht hierop blokkeren?
  • Denk je dat dit artikel zou kunnen worden afgedrukt in een tijdschrift, encyclopedie of boek?
  • Zijn de artikelen kort of ongefundeerd, of ontbreken andere belangrijke details?
  • Zijn de pagina’s met zorg en aandacht voor detail samengesteld?
  • Zouden gebruikers klagen als ze pagina’s van deze site te zien zouden krijgen?

Wat je bij het ranken van je website ook niet mag vergeten is of de content op de website niet gedupliceerd is. We praten dan over duplicate content. Via de website van Copyscape kan je controleren of je content niet gekopieerd wordt door anderen.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.