Het nieuwe jaar is al weer 25 dagen oud maar het is nooit te laat om je goede voornemens eens bij te stellen. Ik ga jullie in deze blog vertellen hoe je meer bezoekers op je blog kan krijgen.

Meer bezoekers betekent ook meer potentiële klanten en als je website daar goed voor ingericht is profiteer je daar zeker van. Daarom lees je hieronder 7 strategieën hoe je meer bezoekers naar je website trekt.

Schrijf waar je verstand van hebt

Als je geen tekstschrijver bent dan is dit de beste tip die ik je kan geven. Schrijf waar je verstand van hebt. Een blog schrijven gaat niet iedereen even gemakkelijk af maar je hoeft geen fantastische copywriter te zijn om te kunnen bloggen.
Je onderneemt vaak vanuit passie. Je vertelt mensen dagelijks over die passie. Waarom ga je dan hier ook niet over schrijven? Maak het jezelf makkelijk en schrijf dan over een onderwerp waar je veel over weet.

Als je toch over een onderwerp moet schrijven waar je niet zoveel van af weet, doe dan je huiswerk! Lees andere blogs, praat met mensen, stel vragen en verdiep je zoveel mogelijk in de materie.

Lok een discussie uit

Zoekmachines zijn er dol op en ze noemen het ook wel, user generated content. Het meest unieke content wat er bestaat, want het is een mening, opmerking of vraag van iemand persoonlijk. Heb je veel interactie op je website dan zal je ook beter gevonden worden door de verschillende zoekmachines.

Het is niet alleen goed voor zoekmachines maar het geeft je blog ook een persoonlijke beleving. Je blog komt tot leven als er honderden of hopelijk duizenden mensen publiekelijk vragen stellen en discussies met anderen op je blog hebben.

Ik hoor het je denken. Hoe start ik een discussie? Simpel, door te vragen!
Als je een vraag stelt, dan krijg je vaak ook wel antwoord. Mensen zitten nu zo eenmaal in elkaar. Op het internet is het misschien iets moeilijker maar dit is wel de beste manier. Wees ook eerlijk. Als je zelf iets niet weet, stel voor de afwisseling zelf dan de vraag in je blog.

Maar vergeet niet, en dit is wel het belangrijkste van alles… reageer altijd op elke vraag of opmerking van een ander! Niks is erger dan genegeerd te worden. Als een lezer een vraag stelt, wacht dan niet en reageer zo snel mogelijk. Dit levert je loyale bezoekers op die je blog vaker gaan bezoeken en je gaan aanbevelen bij vrienden of kennissen.

Vraag om een mening

Hierboven las je net dat het goed is om reacties op je blog te krijgen. Nog een advies wat ik je kan geven is het vragen om iemands mening.

Ken je de hashtag #durftevragen nog?

Mensen gebruiken dit al jaren! Het is goed om te vragen. Iemand die durft te vragen krijgt eerder antwoord dan iemand die er vanzelfsprekend vanuit gaat dat anderen uit zichzelf antwoord gaan geven.

Sluit je blog dan altijd af met een vraag aan de lezer. Vraag hem of haar naar zijn mening over je blog. Enkele voorbeelden zijn:

  • Wat vond je van deze blog?
  • Herken je dit? Deel je ervaring en reageer.
  • Heb je zelf nog een tip of advies die je wilt delen?
  • Hoe doe jij het?

Ook hier geldt weer, als je antwoord krijgt reageer altijd zo snel mogelijk op diegene. Ga niet zitten wachten maar kom in actie!

Promoot je blog slim

Vooral als je net begint kan het even duren voordat mensen je blog vinden. Het heeft tijd nodig om je blog in de zoekmachines te krijgen. Maar je kan zeker op meerdere manieren je blog promoten.

Heb je wel eens gedacht aan die vervelende e-mail handtekeningen? Ik vind ze namelijk vaak irritant omdat veel mensen een hele disclaimer er bijvoorbeeld in plaatsen. Waarom? Gaat iemand dat ooit lezen, denk je? Waarom niet gewoon een extra link naar je blog? Plaats dan een link met een pakkende link-tekst. Plaats bijvoorbeeld:

  • Gratis advies? Klik hier >
  • Lees hier hoe ik je verder kan helpen met …
  • Of link naar je beste blog artikel ooit, en laat mensen zelf je blog verder ontdekken.

Vraag mensen om je berichten te delen

Op bijna elke website tegenwoordig vind je wel ergens een reeks sociale media knoppen waarmee je een pagina kan liken of iemand kan volgen. Echter zijn er weinig mensen die deze kanalen slim inzetten en daarvan dus profiteren. Je wilt dat mensen voornamelijk je berichten zelf gaan delen en promoten. Zeg nou zelf, zou jij eerder iets lezen van iemand die je niet kent of lees je eerder iets als een vriend of vriendin een blog aanbeveelt en zegt; “Dit moet je eens lezen!”.

Vraag zo vaak als het mogelijk is om jouw bericht met anderen te delen en vraag vooral om een persoonlijke aanbeveling.

Gebruik een cliffhanger

We hebben allemaal wel een favoriete serie of zelfs meerdere series. Cliffhangers zijn zo opgezet dat er spanning wordt opgebouwd tot het eind toe. Vaak volgt dan een open eind waardoor jij als kijker in spanning af wacht tot het volgende deel wordt uitgezonden. Zo werkt het bloggen ook! Wil je dat een bezoeker op je blogt blijft hangen? Schrijf dan een cliffhanger…… …… …… en schrijf een tweede deel. Publiceer ze kort na elkaar. Wacht niet te lang, anders neemt de spanning af en komt de bezoeker niet terug.

Geef niet op

Bloggen is moeilijk en ik kan het weten. Ik ben geen tekstschrijver en het kost me soms best wel moeite om een goed stuk te schrijven. Blijf wel bij jezelf en geef vooral niet op. Ik ken veel mensen die de intentie hebben gehad om te gaan bloggen. De eerste 20 berichten is misschien niet zo moeilijk maar er komt een moment dat je een ‘schrijversblok’ krijgt. Na verloop van tijd merk je dat je steeds minder schrijft. Op een gegeven moment stop je dan helemaal met schrijven. Dit is dan vaak het moment wanneer mensen zeggen dat bloggen niet werkt. Maar dit is juist het moment dat je moet doorzetten en niet opgeven. Je zult zien dat het werkt!

Conclusie

Zoals je ziet zijn de tips die ik je hierboven geef goed toe te passen. Ze zijn niet moeilijk maar je moet het alleen wel doen. Als je mijn advies opvolgt dan zul je zien dat het voor je gaat werken.

Mijn vraag aan jou is: heb jij nog adviezen die je wilt geven aan anderen? Deel het met mij en reageer hieronder. Deel deze blog ook met anderen. Kennis is macht maar delen is KRACHT!

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.