Vorige week heb ik samen met tekstschrijver, vakidioot en tevens goede vriend Gerrit Jan Lutkehaus gesproken over webteksten schrijven.

Op basis van een artikel dat ik daarvoor had gelezen van Aart Jan van Erkel luidt de stelling: “Is je houding tegenover klanten informeel, dan moet je ook informeel zijn op je website”.

Ik was daar ongelooflijk mee eens. Ik weet nog goed dat ik in 2010 de vorige versie van mijn website lanceerde. Ik kan me nog herinneren dat ik zelf ook worstelde met de vraag: “Moet ik mijn teksten nou in de u- of in de je-vorm gaan schrijven?”. Ik dacht in ‘je’ maar schreef in ‘u’.

Moet ik kiezen tussen U en JIJ?

Ja, dat moet je zeker. Jouw website is in feite een verlengstuk van jou als persoon. Het is dus geen ding, marketing tool of verkoper. Ga in de schoenen staan van je klant en stel je voor hoe jij aangesproken zou willen worden. Dit is natuurlijk per persoon verschillend maar 1 ding staat vast, iedereen heeft zijn eigen comfort-zone! Als jij een persoon bent die graag formeel met je klanten omgaat dan zul je dit ook moeten doorvoeren op je website en andersom. Ikzelf ben een informeel persoon die graag op dezelfde hoogte als andere staat. Dit betekent dat ik niet boven iemand anders ga staan maar me ook niet onderdanig opstel. Wil ik dat mijn bezoekers hetzelfde gevoel krijgen op mijn website dan moet ik ook daar met een informele toon praten.

Wees consequent in je tone of voice

De grootste fout die je op je website kan maken is U en Jij door elkaar te gebruiken. Dit is inconsequent en bezoekers ga je op deze manier niet overtuigen van wat je ze wilt vertellen. Dit zal veelal komen doordat je wilt schrijven in de U-vorm maar blijft denken in de Jij-vorm of andersom. Wees dus consequent bij het schrijven van teksten op je website.

Voordelen van informeel schrijven

Mensen vinden het fijn als ze als mens behandelt worden. Niet iedereen wil op een voetstuk geplaatst worden. Daarnaast wil je je bezoekers het gevoel geven dat ze een persoonlijk gesprek met je hebben. Een informele of persoonlijke sfeer op je website creëren heeft dus een aantal voordelen.

  • Voor bezoekers ben je echt
  • Bezoekers vinden je sympathieker
  • Het schrijven wordt makkelijker
  • Je wint meer vertrouwen bij klanten

Ik krijg vaak ook de vraag van mensen die formele teksten op hun website plaatsen maar informeel bloggen.

Moet ik ook formeel bloggen?

Ik krijg vaak ook de vraag van mensen die formele teksten op hun website plaatsen maar informeel bloggen. Dit is minder erg, sterker zelf ik heb dit liever! Bloggen of het schrijven van nieuwsberichten op je website heeft vaak als doel je bezoeker persoonlijk te informeren of te adviseren. Ik lees dan liever een artikel die informeer is opgezet dan continu ‘U dit’ en ‘U dat’ lees. Dat is niet persoonlijk en creëert afstand en dat mag juist niet de bedoeling zijn in een advies gesprek.

Mening

Ik ben benieuwd naar jouw mening over je tone of voice op je website. Deel dit in een reactie hieronder.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.