Zoekmachine optimalisatie

Heeft het nu wel of geen meerwaarde voor je website? De meningen lijken hierover sterk verdeeld. Neem bijvoorbeeld de discussies over de meta data informatie in de bron van de website, wel of geen keywords, het belang van de description tag en uiteraard altijd weer de hamvraag hoe vaak moet je de keywords terug laten komen op je website?

Allemaal vragen waar eigenlijk niemand echt een sluitend antwoord op kan geven. Mijn idee is dat de antwoorden hierop nooit echt duidelijk zullen worden, aangezien iedere specialist met verschillende toepassingen goede resultaten behaalt.
1 ding heb ik zelf wel heel goed onthouden en ik raadt het iedereen aan die met website optimalisatie bezig gaat en dat is dat je iedere aanpassing moet maken voor je bezoeker en niet voor de zoekmachine.
Uiteindelijk draait het namelijk allemaal om conversie en niet persé om met een bepaald zoekwoord op plaats 1 in de zoekmachines te komen.

Malafide specialisten of niet?

Wanneer je gaat zoeken op het Internet kom je ontzettend veel bedrijven tegen die claimen het kip met de gouden ei te hebben gevonden ten aanzien van zoekmachine optimalisatie (SEO), het gaat zelfs in sommige gevallen zover dat deze bedrijven topposities in Google e.d. garanderen. Vaak gaan deze beloftes gepaard met een “niet goed geld terug garantie” of op basis van performance zoals de beroemde “halen wij de topposities niet dan krijgt u uw geld terug”.
Mijn advies is wanneer je dit soort bedrijven tegenkomt deze compleet te negeren. Je loopt namelijk een zeer groot risico dat wanneer je met zulke bedrijven in zee gaat het uiteindelijk uitloopt op een ramp voor jouw bedrijfswebsite!
Zoekmachine optimalisatie kun je niet forceren zonder dat je gebruik maakt van zoekmachine spam technieken ofwel de black hat technieken. Wanneer de zoekmachines doorhebben dat deze technieken gebruikt worden, kan je website (tijdelijk) verwijderd worden uit de zoekmachine resultaten. Deze periode kan zomaar tot een jaar oplopen en dat is natuurlijk funest voor je internet vindbaarheid en zonde van je geïnvesteerde geld.

Waar moet je op letten?

Waar moet je op letten wanneer je een bedrijf zoekt die voor jou de zoekmachine optimalisatie kan gaan uitvoeren? Eigenlijk is het antwoord vrij gemakkelijk. Zoek een bedrijf die openheid geeft van zaken! Zoekmachine optimalisatie is namelijk naar mijn mening een combinatie van:

  • Kennis
  • Logica
  • Uren investeren

Een goede zoekmachine specialist kan ontzettend veel kennis opdoen door middel van:

  • Cursussen volgen voor de basis (technische) kennis.
  • Boeken lezen, het liefst op basis van praktijkcases.
  • Zoekmachine ontwikkelingen volgen.
  • De logica proberen ontdekken van de zoeker.
  • Veel uren te investeren in het testen.
  • Statistieken volgen na iedere aanpassing.

De kosten voor zoekmachine optimalisatie kunnen naar mijn mening ook eigenlijk alleen maar gebaseerd worden op de uren die de specialist er instopt om een zo goed mogelijk resultaat te halen en niet op basis van resultaat.

Ik ben erg benieuwd naar de meningen van mensen of bedrijven over hun ervaringen met zoekmachine optimalisatie. En uiteraard als er vragen zijn, zal ik ze graag beantwoorden.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.