Dat websites gevonden worden door zoekmachines door middel van alleen goede teksten te schrijven is een illusie. Aansluitend op een voorgaande artikel, inzichten en risico’s bij zoekmachine optimalisatie, zou ik graag in willen gaan op een aantal technische aspecten die naar mijn mening ook van belang zijn en waar vaak niet naar gekeken worden.
Het technische gedeelte van SEO optimalisatie wordt vaak door veel bedrijven geen rekening mee gehouden, maar dit is naast goede en strategische teksten schrijven bijna net zo belangrijk.

“Zoekmachine bots”

De manier hoe zoekmachines een website indexeren is door middel van “bots” die het web afspeuren en links volgen van de ene website naar de andere. Aan de hand daarvan bepaald een “bot” de belangrijk heid van een webpagina en zal deze in vergelijking tot andere websites een waarde geven. Deze waarde bepaald dan de positie die vervolgens terug komt in de zoekresultaten.
Wat jij als bezoeker van een website ziet is eigenlijk alleen het visuele aspect van een website. De “bot” kijkt niet naar het grafische opbouw en mooie plaatjes van een website maar ziet alleen maar de broncode daarvan (de broncode kun je met alle browsers zelf ook bekijken). Daarom is een goede gestructureerde opbouw van de code van belang wil je meer kans oplopen om beter in de zoekresultaten terrecht te komen.

Verleden vs. heden

Een van de manieren waarop websites in het verleden werden opgebouwd was met behulp van frames en tabellen. Dit is tegenwoordig per definitie taboe om op die manier nog te werk te gaan.
Frames verbergen alleen maar de broncode voor een zoekmachine waardoor een “bot” de mogelijkheid niet meer heeft om de teksten op een goede manier te indexeren.
Tabellen, in tegenstelling tot het gebruik maken van CSS (Cascading Style Sheets) in combinatie met DIV en CLASSES, vertroebelen alleen maar de broncode. Dit gebreurd doordat tabellen zoveel nuttelose code met zich mee brengt dat de zoekmachine belangrijke teksten misschien maar voor de helft zal inlezen en indexeren.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.