Zoekmachine optimalisatie of SEO is in 2014 altijd nog hot! SEO is nog steeds een van de beste manieren om gerichte bezoekers naar je website te trekken. Het is een goede investering om SEO tactieken in te zetten als onderdeel van je totale digitale marketing strategie.

Om je website tegenwoordig goed te kunnen optimaliseren moet je rekening houden met de nieuwste technieken. Website eigenaren moeten een goede basis kennis hebben van deze ‘toekomstige’ trends die de komende jaren veel invloed zullen hebben op posities. Hieronder een verzameling van onderwerpen waar Google in 2014 extra goed op gaat letten.

Panda, Penguin & Hummingbird

Google zal de komende jaren meer aanpassingen door gaan voeren aan zijn algoritmes. Begin 2011 begon Google al zijn algoritme, wat verantwoordelijk is voor het bepalen van website posities, aan te passen met de eerste grote update, Panda! In 2012 volgde al gauw Penguin en vorig jaar als laatste de Hummingbird. Met name bij de laatste update zal Google meer gaan kijken naar ‘natuurlijke content’. Hiermee bedoel ik content wat door mensen zelf wordt geschreven.

Wat is slecht voor je website?

Termen zoals SPAM, content farms en black hatten zal je misschien niet zoveel zeggen. Het zijn echter wel hele belangrijke zaken om vooral niet op je website toe te passen. Ik ga even kort op deze drie onderwerpen in.

SPAM

Met SPAM bedoel ik natuurlijk web spam. Web spam is wordt als een algemene benaming gebruikt voor allerlei technieken die je kan gebruiken om zoekresultaten en posities in de zoekmachines op een oneerlijke manier te manipuleren.

Content farms

Een content farm wordt ook wel ‘content mill’ oftewel tekst molen genoemd. Een goed voorbeeld hiervan is een website of blog waar alleen geschreven wordt voor de zoekmachines. Dit in tegenstelling tot een website waarvan de inhoud alleen is bedoeld voor lezers en bezoekers. Bijvoorbeeld dit artikel wat je nu leest!

Black hat

Black hat SEO is het tegenovergestelde van White hat SEO. Wat black hat eigenlijk inhoud is het verkrijgen van hogere posities in de zoekmachines door een verzameling van technieken te gebruiken die alleen zijn bedoeld voor zoekmachines. Enkele voorbeelden van deze technieken zijn:

  • Keyword stuffing
  • Content automation
  • Cloaking
  • Hidden text & links
  • Duplicate content

Wat moet je vooral wèl doen!

Google kijkt met name naar de kwaliteit van jouw website. Je moet dan denken aan zaken zoals gebruikerservaring (usability), inhoud van je website, is je website ook voor mobiel geschikt enzovoort. Ik zal hier nog even wat dieper op in gaan.

Gebruikerservaring

Een website dient de bezoeker. Hij of zij moet makkelijk en snel de juiste informatie op je website kunnen vinden. Zo niet, grote kans dat die persoon ergens anders gaat kijken. Ook Google ziet hier op toe. Een betere gebruikersvriendelijkheid zal ook voor een betere indexatie leiden. Een goede tool om een usability tests uit te voeren is Google Pagespeed insights. Met deze tool scant Google jouw website en vertelt je welke plekken te verbeteren valt.

Content

Content is altijd een veel besproken onderwerp geweest op internet gebied. Echter waar zoekmachines nu vooral naar kijken zijn twee dingen:

  • user generated content, en
  • kwalitatieve content.

Met kwalitatieve content bedoel ik content wat bedoelt is voor mensen en niet voor zoekmachines. Dit vind je vooral terug in bijvoorbeeld blogs en nieuws websites.

User generated content is vooral afkomstig van Social Media websites, zoals Facebook, Twitter en Google+. Maar ook afkomstig van review sites, zoals Tweakers, Kieskeurig en Trustpilot.

Responsive & mobiel vriendelijk

In 2013 werd al meer dan 70% van het internet bezocht via smartphones & tablets. Dit betekent dat jouw website in de meeste gevallen geschikt moet zijn voor mobiele bezoekers. Vroeger kon je dit doen door een aparte mobiele website op te zetten maar een responsive website is waar je het nu moet gaan zoeken. Een website dat zich aanpast op allerlei schermformaten en geschikte informatie per apparaat kan weergeven. Ook zoekmachines kijken hier naar en kunnen zien of jouw website geschikt is voor mobiel.

Locatie gericht zoeken

Op de pagina van Google Places lees je dat 20% van de zoekopdrachten locatie gerelateerd zijn. Mensen in jouw regio of land zijn dan op zoek naar een product of dienst die jij misschien aanbiedt. Locatie gericht zoeken zal in 2014 een grote rol spelen in het succes van je website. Zorg er dus voor dat je jouw website optimaliseert voor lokale zoekopdrachten.

Auteurschap van Google

Met de komst van Google+ in 2011 en de populariteit van Google als zoekmachine mag je aannemen dat Google+ ook een belangrijke rol gaat spelen binnen de zoekmachine optimalisatie. Een van de voordelen van Google+ is dat je jouw profiel kan koppelen aan inhoud die je publiceert. Daarmee komt jouw profiel foto bij de zoekresultaten te staan en zeg je feitelijk dat jij auteur bent van de inhoud.

Auteurschap van Google

Met de auteurschap functie heeft Google een manier gevonden om bezoekers het beste zoekresultaat te bieden op basis van gezag met betrekking tot inhoud. Hoe groter je gezag is, des te beter je in Google voorkomt. Op de Google+ Auteurschap pagina vindt je informatie over het koppelen van jouw account met inhoudelijke pagina’s.

Social Media invloed

Social Media website zullen in 2014 nog steeds een grote rol spelen in zoekresultaten. Doordat zoekmachine algoritmes steeds maar weer veranderen is het positioneren van websites niet meer alleen het verzamelen van links (linkbuilding) maar ook kijken naar sociale invloed. Hoe meer signalen afkomstig zijn van sociale websites hoe belangrijker de zoekmachines jouw website zullen gaan vinden.

Conclusie

Het mag dus duidelijk zijn dat goede SEO niet meer op 1 ding berust. Het is een combinatie van veel factoren. 2014 is op SEO gebied een jaar waar bedrijven hun online marketing strategie opnieuw zullen moeten gaan bekijken en bepalen welke koers gevaren moet gaan worden.

Uiteraard ben ik heel benieuwd naar jouw mening en of je de onderwerpen hierboven kan aanvullen. Ik zie graag jouw reactie op dit artikel!

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.