Het internet zit vol formulieren. Bijna elke website maakt er wel gebruik van. Wil je een aankoop doen op een webshop, wil je contact opnemen of een vraag stellen, dan is de kans groot dat je een formulier zal moeten invullen. Over het algemeen hebben mensen een hekel aan het invullen van formulieren. Maak het ze dan ook niet extra moeilijk. Hieronder 3 tips voor betere formulieren op je website.
1. Maak formulieren responsive
De kans is groot dat een groot deel van je bezoekers je website bekijken met een smartphone of tablet. Aangezien deze schermen kleiner zijn is het ook moeilijker om ze in te vullen. Zorg er dan voor dat je formulieren zich automatisch aanpassen aan het formaat van het scherm. Maak ook gebruik van ‘input methodes’ voor smartphone toetsenborden. Als je vraagt om een e-mailadres dan kan je hiervoor een aangepast toetsenbord weer laten geven met een @ (apenstaartje). Hetzelfde geldt ook voor telefoonnummers.
2. Vraag niet meer dan nodig is
Maak je formulieren vooral niet te groot. Vaak heb je de neiging om meer te vragen dan echt noodzakelijk is. Verhoog de drempel niet! Zo verhoog je de kans dat bezoekers je formulieren invullen en verhoog je daarmee meteen de conversie.
3. Zorg voor een foutmelding dat mensen begrijpen
Ik kom vaak genoeg foutmeldingen tegen waar ik zelfs niks van begrijp. Niet snappen wat er fout gaat kan vervelende gevolgen hebben op de conversie. Als bezoekers de foutmelding niet begrijpen kan het maar zo zijn dat ze de pagina volledige afsluiten en ergens anders gaan kijken.