Ik kom het nog veel te vaak tegen dat websites geen fatsoenlijke of zelfs helemaal geen foutpagina hebben. Wanneer een website groeit komen er op den duur pagina’s te vervallen of worden deze verplaatst, dan ontstaat er zogenaamd ‘linkrot’. Links waar bezoekers op klikken, hetzij op de website zelf hetzij via externe websites, en dus niet meer bestaan. Als een website deze niet bestaande pagina’s dan niet goed opvangt dan krijgen we vaak en voor iedereen bekende Not Found pagina te zien. Dit is een standaard pagina wat in de meeste browsers is ingesteld. Het ziet er vaak zo uit.
De technische werking
Als we praten over een foutpagina dan bedoel ik een 404 error pagina. Wanneer je een link op een website aanklikt dan verstuurd deze een zogenaamde ‘request’ of verzoek naar een webserver waar de website wordt gehost. Dit verzoek wordt terug gestuurd met een HTTP statuscode. De statuscodes lopen vanaf 100 tot en met 500. Daartussen heb je nog meer codes (alle HTML statuscodes) en in het geval van een niet gevonden pagina praten we technisch dan over een 404 error pagina. Wanneer de server een 404 statuscode terug stuurt en de website heeft zelf geen foutpagina ingesteld dan krijg je een standaard foutpagina zoals hierboven te zien is.
Bezoeker weg!
Het is jammer als je geen 404 pagina instelt omdat wanneer een link niet werk (en dit is onvermijdelijk wanneer jouw website groter wordt) je de bezoeker niet netjes opvangt en dus hem of haar aan zijn lot maar over laat. Een ervaren internetter is waarschijnlijk wel zo slim om niet in paniek te raken en gewoon met de terug knop naar de vorige pagina te gaan. Andere bezoekers daarentegen zullen waarschijnlijk het venster afsluiten en opnieuw de website bezoeken of sterker zelfs helemaal niet meer terugkomen.
Laten we voor het gemak zeggen dat het hier om een webshop gaat. Een geïnteresseerde bezoeker (en voor alle webshop eigenaren, dit is dus een potentiële koper!!) heeft de keuze om de shop te verlaten en nooit weer terug te komen en daarmee een mogelijke aankoop gemist. Als het bij 1 blijft is het tot daar aan toe maar stel je eens voor dat dit er 100 of misschien 1.000 of 10.000 bezoekers zijn. De strekking lijkt me duidelijk, toch?
De oplossing
De oplossing is om een eigen 404 pagina op de website in te stellen. Je kunt het zelf testen door naar de website te gaan en achter de domeinnaam zomaar iets in te toetsen. Bijvoorbeeld dit: http://www.domeinnaam.nl/404. Als je een pagina ziet dat lijkt op de afbeelding hierboven, als er niets gebeurt met de website of als je weer terug gaat naar de homepage dan is er geen foutpagina ingesteld. Als voorbeeld bekijk deze 404 pagina maar eens: http://revealit.nl/404.
Wat moet een 404 doen?
Allereerst moet een foutpagina de bezoeker netjes opvangen. Je moet de bezoeker duidelijk maken waar hij is beland en wat hij kan doen om verder te gaan. Hieronder benoem ik een aantal zaken die op een 404 pagina kunnen komen te staan.
- Maak in begrijpelijke taal duidelijk dat er iets mis is gegaan tijdens het bezoeken van deze pagina.
- Bied de bezoeker een aantal alternatieve pagina’s aan en help de bezoeker op zijn weg.
- Plaats een zoekfunctie op deze pagina zodat de bezoeker zelf opnieuw kan zoeken.
- Plaats een link naar de homepage.
- Verstop geen contact informatie. Geef de bezoeker altijd de mogelijkheid om makkelijk met je in contact te komen.
Bijzaak en wat voorbeelden
Ik ben zelf altijd een voorstander van een beetje humor op zulke pagina’s. Het is namelijk al teleurstellend genoeg voor een bezoeker en dus word ik graag verrast door een unieke 404 pagina. Ik geef hier dan ook een paar van mijn favoriete 404 pagina’s als voorbeeld. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
iStockPhoto.com
CubanCouncill.com
ChrisJennings.com
HenrikHedegaard.com
En van eigen bodem, die van Bol.com
En zoals altijd ben ik erg benieuwd naar jouw mening! Heb je er één hierover, laat het me dan weten..