Facebook fanpages worden steeds vaker gebruikt als brand medium voor bedrijven. Naarmate je steeds meer ‘I Likes‘ verzamelt van nieuwe fans wordt het belangrijk dat je jouw fanpage up-to-date houdt en dus goed beheert. Hieronder noem ik 6 fouten die veel gemaakt worden bij een Facebook fanpage.

1. Te vaak berichten plaatsen

Plaats niet te vaak per dag een bericht op je fanpage. Vraag jezelf af hoe vaak je zelf een bericht van een bedrijf zou willen lezen, 1 of 2 keer per dag of 50 keer per dag? Ik denk dat je bij 50 keer per dag al heel snel fans kwijt gaat raken. Dit werkt alleen voor bepaalde fanpages, te denken aan kranten, nieuws of media fanpages.

2. Herhalen van geplaatste berichten

Geen reactie gekregen op een bericht? Ga dan vooral niet het bericht meerdere keren herhalen. Als je fans het de eerste keer al niet interessant genoeg vonden dan zullen ze het de tweede keer ook niet vinden.

3. Verwijder niet direct negatieve berichten

Een ding wat je nooit moet doen is een negatieve opmerking of bericht direct verwijderen. Zie het als een kans om een ontevreden klant om te buigen naar een tevreden klant, ook wel online reputation management genoemd. Dit wordt dan ook door andere mensen gelezen en dit zal dan bijdragen aan een open en integer karakter van het bedrijf. Dit artikel van Twinkle legt 8 mogelijk manieren uit hoe je dit kan inzetten (8 mogelijke reacties op negatieve reviews).

4. Berichten plaatsen via Twitter

Niet iedereen weet dat je ook andere Social Media applicaties aan elkaar kan koppelen zoals Twitter met Facebook. Je kan hiermee dus berichten plaatsen op je Facebook fanpage via een Twitter account. Kijk hiermee uit! Plaats dus niet elk bericht van Twitter op je fanpage. Waarom? Er zit een groot verschil tussen Twitter en Facebook. Op Twitter wordt het gewaardeerd als je vaker per dag tweet over allerlei onderwerpen. Gemiddeld gezien kan je op Twitter het beste rond de 20 tot 25 tweets per dag plaatsen (lees dit artikel maar eens). Op Facebook wordt dit vaak als vervelend ervaren en zal je dus fans verliezen en voor goed kwijt raken (een fout die ikzelf ook ooit heb gemaakt). Als je toch een Twitter account wilt koppelen met je eigen fanpage zorg er dan voor dat je selectief berichten kunt plaatsen, door bijvoorbeeld een tweet te sturen met #fb erachter. Alleen deze tweets worden dan op je fanpage geplaatst.

5. Niet reageren op vragen of opmerkingen

Een fan of volger moet je koesteren. Het kost een persoon meer moeite om te reageren op een bericht dan het bericht alleen maar te lezen. Beloon deze personen dan met een welgemeende reactie. Dit zal op den duur zorgen voor meer vertrouwen en een betere image.

6. Berichten plaatsen zonder reden

Zomaar een bericht plaatsen heeft weinig zin. Denk eerst goed na voordat je iets plaatst op je fanpage. Ook zie je vaak dat mensen continu vertellen waar ze op dat moment zijn. Je kan dan beter gebruik maken van Facebook places. Het is op zich niet verkeerd om af en toe te vertellen wat je aan het doen bent, zorg er dan wel voor dat je dit niet de hele tijd doet. Hiermee bereik je alleen maar dat fans weggejaagd worden.

Hebben jullie ook zulke ervaringen op Facebook gehad? Deel je ervaring dan hieronder of via de social media buttons.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.