In deze tutorial ga ik uitleggen hoe je Facebook kan inzetten voor jouw bedrijf. Het is de bedoeling om in deze Facebook tutorial alles van A tot en met Z te doorlopen. We gaan dan als volgt te werk:

Tutorial inhoud:

In het eerste deel (deze dus!) leg ik uit wat het verschil is tussen een Facebook profiel, page (pagina) en group (groep).

Om een Facebook page of group aan te kunnen maken heb je eerst een Facebook profiel nodig. In deel 2 van deze tutorial zal ik uitleggen hoe je een Facebook page en profiel kan opzetten maar eerst zal ik uitleggen wat het verschil is tussen deze 3.

1. Een Facebook profiel

Een Facebook account is een persoonlijk profiel van één persoon. Het is als het ware een privé account oftewel een persoonlijk profiel. Denk maar aan jouw Hyves pagina (als je die hebt). Met een profiel account bij Facebook kan je vrienden, familie of kennissen toevoegen/uitnodigen. Om andere personen toe te voegen aan jouw profiel moet je ze wel eerst uitnodigen (oftwel een vriendschapsvoorstel doen). Als die persoon jou kent dan kan hij of zij deze uitnodiging accepteren. Jullie zijn vanaf dit punt dan “vrienden”. Ook kunnen vrienden van vrienden jou een vriendschapsvoorstel doen, zo kan jouw vriendenlijst dus uitgroeien.

Ik zal hier verder niet te diep op ingaan, omdat het uitleggen van een wallpost, het versturen van berichten en het gebuik maken van bijvoorbeeld places niet het doel is van deze tutorial.

Het is dus van belang dat je in ieder geval weet wat een Facebook profiel inhoud.

2. Facebook group

Een group is een besloten of openbare groep van mensen (leden) die met elkaar over één onderwerp kunnen communiceren. Zie het als een soort van forum waarin mensen vragen, opmerkingen of tips kunnen plaatsen over een onderwerp. In dit geval niet ideaal voor jouw bedrijfspromoties! Daarvoor heb je echt een Facebook page nodig en die leg ik hieronder aan je uit.

3. Facebook page

Aan een Facebook account kan je een Facebook page koppelen. Dit is wat je wilt aanmaken als je jouw bedrijf wilt vertegenwoordigen op Facebook. Het groote verschil namelijk tussen een Facebook page en een account is dat je leden niet eerst hoeft uit te nodigen om ze lid te maken. Als ze jouw onderwerp, bedrijf of dienst willen volgen op Facebook dan hoeven ze alleen maar op de knop “vind ik leuk” (I like) te klikken.

Waarom kan je het beste als bedrijf een Facebook page opzetten i.p.v. een group of account?

  • Alleen bij een page kan je statistieken inzien van alle activiteiten;
  • Alleen bij een page kan je op maat gemaakte knoppen aanmaken zoals helemaal onderaan op deze pagina;
  • Een page kan oneindig veel volgers oftewel leden hebben in tegen stelling tot bijvoorbeeld een persoonlijk account waarmee je tot maximaal 5000 vrienden kan gaan;
  • Advertenties plaatsen vanuit jouw Facebook page.
  • Vanaf de 25 likes kan je een unieke URL instellen zoals bijvoorbeeld: http://www.facebook.com/revealit

In deel 2 (dat morgen beschikbaar zal zijn) ga ik een Facebook page en profiel opzetten.

Mochten er tot nu vragen en of mensen aanvullingen hebben dan nodig ik je uit om een reactie te plaatsen.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.