Tutorial inhoud:

Het opzetten van een Facebook page is vrij eenvoudig en binnen enkele minuten gedaan. Als voorbeeld in deze tutorial heb ik gekozen voor een ‘bakker op de hoek’ in Amsterdam. Het is natuurlijk een niet bestaand bedrijf. Hieronder leg ik de stappen uit.

1. Facebook homepage

Op de Facebook homepage (www.facebook.com) zie je direct aan de rechterkant een aanmeld formulier.

Facebook homapage

Onder het formulier staat een link: “Maak een pagina voor een beroemdheid, band of bedrijf.” Klik op Maak een pagina.

Maak een pagina aan!

2. Selecteer een categorie

Op de volgende pagina zie je een overzicht van de verschillende categorieën waaruit je kan kiezen. In deze tutorial maak ik een Facebook page aan voor een bakker en kies ik dus voor een Lokaal bedrijf of lokale plaats.

Facebook page categorie

Hier vul ik de gevraagde gegevens in, zoals hieronder en klik ik op Aan de slag.

Bedrijfsinformatie

Je wordt vervolgens gevraagd om een beveiligingscontrole door te voeren. Soms zijn de letters erg slecht te lezen en daarom klik een paar keer op Probeer andere woorden totdat ik tevreden ben over de letter combinatie en voer ik deze in en klik ik op Verzenden.

Beveiligingscontrole

3. Een page aan een Facebook profiel koppelen

Als je op verzenden hebt geklikt dan wordt je vervolgens gevraagd om een Facebook profiel te koppelen aan je Facebook page.

Maak een account aan!

Als je al een Facebook account (of profiel) hebt dan kies je uiteraard voor Ik heb al een Facebook-account. Omwille van deze tutorial ga ik ervan uit dat we nog geen profiel hebben, dus zal ik deze eerst moeten aanvragen. Ik vul dan mijn gegevens in, zoals in het scherm hierboven is te zien. Let op! Het e-mail adres van jouw Facebook account mag geen algemeen e-mail adres zijn zoals bijvoorbeeld info@domeinnaam.nl. Facebook accepteert dit niet. Voor een privé account heb je ook een privé e-mail adres nodig, bijvoorbeeld: joshua@domeinnaam.nl. Als je alles hebt ingevuld dan klik je op Registreer je nu! Je ontvangt van Facebook een e-mail bevestiging om je account vervolgens te activeren.

4. Je nieuwe Facebook page!

Nadat je de bevestigingsmail hebt geopend en de link die daarin staat aan hebt geklikt wordt je direct geleid naar je nieuwe Facebook page. Gefeliciteerd, je hebt dan een Facebook page opgezet. Het is nu alleen een kwestie van inrichten. Hieronder leg ik 6 belangrijke elementen op deze pagina uit.

Tips voor een nieuwe Facebook page

  1. Dit is waar jouw bedrijfslogo of product foto komt te staan. Als je in het middelste kolom kijkt dan zie je bij punt 1 al staan dat je deze hier kan bijwerken. Je kan uiteraard ook op de afbeelding zelf klikken om deze te wijzigen. Hou er rekening mee dat de afbeelding die je gebruikt van goede kwaliteit moet zijn.
  2. Een totaal overzicht van leden die deze pagina leuk vinden! Als er mensen zijn die op de knop, vind ik leuk, klikken dan zullen ze voortaan alle updates te zien krijgen die jij op deze pagina plaatst.
  3. Met de knop delen kan je deze pagina onder de aandacht brengen binnen je netwerk van vrienden. Hier komt dan ook het belang van een privé account om de hoek kijken. Je vrienden kan je dan vanuit hier uitnodigen. Ook kan je via de knop Vertel het je fans contact personen importeren.
  4. Hiermee kan je een “Vind ik keuk” knop of button aan jouw eigen website toevoegen, net als wat hieronder ook staat.
  5. Extra informatie toevoegen of de pagina bewerken, zoals het toevoegen van een: e-mail adres, website URL, telefoon nummer, openingstijden, een bio, etc..
  6. Na verloop van tijd zullen bezoekers jouw Page vinden via de Google zoekresultaten of via andere websites. De mensen die deze pagina leuk vinden zullen dan in de statistieken worden weergegeven.

In deel 3 ga ik een Facebook group opzetten.

Mochten er tot nu vragen en of mensen aanvullingen hebben dan nodig ik je uit om hieronder een reactie te plaatsen.

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.