Tutorial inhoud:
- Deel 1: Facebook in het algemeen en de verschillen tussen een profiel, group en page.
- Deel 2: Het opzetten van een Facebook page voor jouw bedrijf.
- Deel 3: Het opzetten en inrichten van een Facebook group.
- Deel 4: Inrichten van jouw Facebook page (instellingen).
- Deel 5: Het maken van een custom Facebook knop & deze integreren in je eigen website.
- Deel 6: Analyseren van de page statistieken ten opzichte van een doelgroep onderzoek.
- Deel 7: Koppelen van een Twitter account aan je Facebook page.
Vandaag ga ik uitleggen hoe je een Facebook Group opzet. Voor als je deel 1 van deze tutorial nog niet hebt gelezen, even in het kort wat een groep nou precies is. Een groep is eigenlijk een netwerk binnen je eigen netwerk van mensen waarmee je kan communiceren over een bepaald onderwerp. Facebook zelf zegt het volgende over een Group:
Heb je dingen die je maar met een kleine groep mensen wilt delen? Maak dan een groep, voeg er vrienden aan toe en begin met delen. Zodra je groep is gemaakt, kun je updates plaatsen, polls houden in de groep, met iedereen tegelijk chatten en meer.
Dat gezegd te hebben laten we eens kijken hoe dat nou in zijn werk gaat. Hiervoor hebben wij een doel of casus nodig waarvoor je een groep zou willen aanmaken. Als voorbeeld neem ik een Facebook group die ik onlangs heb opgezet voor mijn tennis competitie team.
Het doel van deze group is het communiceren tussen ons makkelijker te maken. Nou kan ik via mijn prive account wel een oproep (of in Facebook terminologie: “Een wall post”) doen aan de leden van mijn tennis team maar ik wil niet dat iedereen dit bericht leest, om de simpele reden dat dit bericht alleen maar relevant is voor de mensen uit mijn team. Zou ik dit doen via mijn prive account dan zou ik ook anderen hiermee lastig vallen met iets waar zij niets aan hebben. Voorheen stuurden wij wekelijks de nieuwe planningen via e-mail naar elkaar toe. Telkens waren er mensen bij die iets hadden aangepast in de planning waardoor diegene opnieuw de planning naar iedereen moest toesturen. Nu staat alles in chronologische volgorde binnen deze group. Tevens beschikken wij over een aantal ander group functies, namelijk: de zogenaamde events, chatten, documenten, foto’s en een gedeelde Facebook Group e-mail adres (hier later meer over).
Laten we nu dan maar een Group opzetten.
We gaan hiervoor naar www.facebook.com/groups en klikken op Groep maken.
Je krijgt een pop-up te zien waarmee een groepsnaam kiezen. Let op! De naam moet uniek zijn.
Bij Leden kan je vrienden of leden toevoegen aan deze groep. De vrienden die je toevoegt worden automatisch toegevoegd zonder tussenkomst van een uitnodiging of acceptatie.
Bij Privacy moet je kiezen tussen: Besloten, Openbaar of Geheim. De verschillen zijn als volgt:
- Geheim: alleen leden kunnen de groep zien en kunnen zien welke inhoud de leden plaatsen.
- Besloten: iedereen kan de groep zien. Alleen de leden kunnen de geplaatste inhoud bekijken.
- Openbaar: iedereen kan de groep zien en iedereen kan zien welke inhoud de leden plaatsen.
Vervolgens klik je op Maken en je hebt met succes een Facebook Group aangemaakt. Nu nog inrichten!