Als het aan Facebook ligt hoeft je nu niet meer eerst leuk gevonden te worden voordat jouw pagina een unieke gebruikersnaam mag bevatten. In het begin moest je eerst minstens 25 ‘likes’ verzameld hebben voordat je een eigen gebruikersnaam mocht kiezen. Vanaf nu kan dit dus meteen ingesteld worden.

Waarom een eigen gebruikersnaam?

Niemand kan een Facebook URL als dit onthouden:
www.facebook.com/pages/pagina.naam/101012539984798

Daarom is het belangrijk dat jouw naam uniek en makkelijk te onthouden is. Neem de Coca Cola page maar eens als voorbeeld:
www.facebook.com/cocacola
.

Daarnaast indexeert Google de Coca Cola page veel makkelijker omdat de keywords cocacola erin voorkomen.

Hoe kan je dit instellen?

Heel makkelijk! Door eerst in te loggen met je Facebook profiel gegevens en dan naar je Facebook page te gaan klik je vervolgens op ‘Pagina bewerken’. Dan ga je naar ‘Algemene gegevens’ en onder ‘Gebruikersnaam’ kan je dit erg makkelijk aanpassen.

Je Facebook page gebruikersnaam instellen

Belangrijk om te weten!

Er zijn een aantal zaken die je eerst goed moet weten voordat je een gebruikersnaam gaat kiezen.

  • Je kan maar 1 keer een gebruikersnaam kiezen. Deze kan je dus achteraf niet meer wijzigen. Denk dus eerst goed na welke naam je gaat gebruiken. Houd ook rekening mee dat de gebruikersnaam overeenkomt met jouw bedrijfsnaam, naam van je dienst of product.
  • De gebruikersnaam moet uniek zijn. Cocacola bestaat dus al en er kan dus geen tweede van zijn. Wel kan je spelen met variaties zoals, coca.cola, ccola enzovoorts. Pas alleen op dat je geen bestaande trademarks kopieert.
  • Facebook noemt het ‘Squatting’. Het vastleggen van namen waar je niets mee doet met de bedoeling deze in de toekomst te verkopen. Dit wordt bij domeinnamen ook wel ‘domeinnaam kaping’ genoemd en het gebeurt ook veel bij Twitter. Als er bij Facebook hier melding van gemaakt wordt dan ben je jouw pagina gewoon kwijt. Dit mag dus niet!

Wat mij opgevallen is

Direct toen ik dit hoorde wilde ik het uiteraard zelf uitproberen. Echter viel mij op dat niet alle bestaande Facebook pagina’s direct gewijzigd kunnen worden. Blijkbaar maakt Facebook hier nog wel onderscheid tussen. Als je een nieuwe pagina aanmaakt kan je waarschijnlijk al direct een gebruikersnaam instellen. Heb je al langer een Facebook pagina dan kan het zijn dat je hier nog steeds eerst 25 likes moet verzamelen. Facebook zegt dat ze in de nabije toekomst alle pagina’s deze functionaliteit gaan geven maar tot dusver kan helaas nog niet iedereen hiervan gebruikmaken.

Heb je zelf iets toe te voegen aan dit artikel dan kan je hieronder een reactie geven. Je krijgt altijd antwoord!

Over de auteur

Joshua Valentin is schrijver op deze blog. Als webdesigner en Wordpress expert helpt hij ondernemers met het creëren van hun online identiteit. Zijn voornaamste dienstverlening is het ontwerpen en bouwen van WordPress websites die in alle opzichten aan de wensen van zowel de klant als de bezoekers voldoen. Online conversie en omzet vergroten met je website is key! Wil jij ook weten wat hij voor je kan betekenen? Neem dan gerust een keertje contact met hem op of connect via LinkedIn.